Digitalisering op het werk en AI
Digitalisering op het werk en AI
Digitalisering op het werk en AI
Een app dat me bijstaat in de regeling van al mijn flexijobs. En me informeert over mijn rechten als student.
Als student heb ik moeilijkheden met het platform Studentatwork. Ik begrijp er niet veel van en zou een app willen hebben dat al mijn jobs en uren bijhoudt, alsook mijn loonfiches.
Digitalisering op het werk en AI
De was doen en plooien.
Een robot of geautomatiseerde kast.
Digitalisering op het werk en AI
Mensen met schulden in een vroeg stadium helpen en gericht doorverwijzen?
De bank weet wanneer mensen hun (geregelde) facturen niet meer betalen (bv. huishuur). Het systeem kan hen ev. waarschuwing sturen en meteen oproepen schulden en facturen niet te laten oplopen en tijdig hulp te zoeken bij OCMW. Het systeem dat je bankrekening kent, kan detecteren als vaste maandelijkse betalingen niet meer worden uitgevoerd en gericht (en persoonlijk) boodschap sturen dat onbetaalde facturen tot bijkomende kosten kunnen leiden + gericht doorverwijzen naar hulpverlening en schuldbemiddelaars
Digitalisering op het werk en AI
Wi-Fi dat niet werkt. Is moeilijk en duurt te lang tegen het weer werkt.
Een app die je problemen kan detecteren en zo snel mogelijk oplossen.
Digitalisering op het werk en AI
Hoe kan AI helpen om medewerkers op een meer gestandaardiseerde manier te laten werken? Hoe omgaan met klantvragen die buiten het aanbod liggen, hoe efficiënt plannen... Zo variatie vermijden en 1 serviceniveau halen.
lees meerDigitalisering op het werk en AI
Soort QR code systeem voor "vertaling" in makkelijke taal van brieven van bv mutualiteit, RVA, ... naar maatwerkers toe (die zijn soms bang om documenten in te vullen, daar ze het doel niet kennen, dat er betalingen kunnen van af hangen)
lees meerDigitalisering op het werk en AI
Poetsen, huishouden.
Automatisch systeem dat dit voor jou doet.
Digitalisering op het werk en AI
Een apparaat die de ruiten kuist en vanzelf zegt dat ze vuil genoeg zijn en start met kuisen.
lees meerDigitalisering op het werk en AI
Automatische koppeling van deelnemers aan een juist begeleidingstraject of juiste organisatie of opleiding op basis van gegevens in cv of icf?
lees meerDigitalisering op het werk en AI
Om de 6 maanden moet ik een verslag schrijven over hoe een patient het heeft gedaan in die periode. Zou AI kunnen gebruikt worden om de afgelopen 6 maand op een grafiek weer te geven (mits herkenning van negatieve en positieve woorden en uitfilteren van valse positieve en negatieve zaken) en signaleren van terugkerende zaken? Omdat wij werken met een doorstroom van afdeling naar afdeling wordt de continuïteit wel eens verbroken en dan zou dit kunnen ondersteunen?
lees meerDigitalisering op het werk en AI
Kan AI helpen in het monitoren van de internetsnelheid om zo pieken en dalen in internetverbruik op te vangen? Tegenwoordig is het soms moeilijk werken in de cloud of online vergaderen/lesgeven door te lagen internetsnelheid zelfs via kabel
lees meerDigitalisering op het werk en AI
Veel problemen bij het samenwerken in teams komen voort uit conflicten tussen persoonlijkheden. Kan de communicatie tussen professionals in teams bevorderd worden door AI in te zetten?
AI, met name machine learning in taal, waarbij op basis van uitingen van communicatie (gesproken of geschreven taal) een model zou gegenereerd worden over de persoonlijkheid van iemand. Als ik het begrip persoonlijkheid gebruik, heb ik voor ogen hoe ieder mens een unieke combinatie van sterke eigenschappen, motivationele behoeften en stress gedrag vertoont. Dit als een holostische benadering van een persoonlijkheid, en helemaal niet het in vakjes stoppen van mensen. Een AI tool zou kunnen een applicatie zijn vergelijkbaar met spelling checker. Een "personality checker" zou kunnen nagaan of er voldoende connectie (link en match) is in de gehanteerde schriftelijke en mondelinge communicatie tussen teamleden. Het is een digitale coach die wijst op niet productieve communicatie in onze eigen taal en suggesties geeft om beter in te spelen op de persoonlijkheid van de gesprekspartner. De oplossing kan gefaseerd tot stand komen en starten met analyse van de correspondentie met iemand en uitgebreid worden naar mondelinge interactie. Het zou om een applicatie gaan die met wederzijdse toestemming kan ingeschakeld worden om de kwaliteit van de communicatie te verbeteren en dat beide partijen dus vrijwillig gebruiken.
Digitalisering op het werk en AI
Wereld van cryptomunten zichtbaar krijgen als middel tegen zwart of crimineel geld, als middel tegen belastingontduikingen en witwassen
lees meerDigitalisering op het werk en AI
Nieuws op sociale media dat je niet wilt zien.
Een filtersysteem die alleen de dingen laat zien dat je zelf wil zien.
Digitalisering op het werk en AI
Huishoudelijke klusjes zijn een zware last, vooral voor mijn zoon dat niet graag zijn kamer opruimt.
Een AI systeem dat al mijn klusjes doet of mijn zoon verplicht zijn klusjes te doen.
Digitalisering op het werk en AI
Minder contact met collega's, communicatie opt werk door corona. Menselijke contacten zijn aan het vervagen.
App die rekening houdt met de huidige maatregelen. Activiteiten die mogelijk zijn en iets wat die sociale contacten terug mogelijk maakt. Voor de jongeren vooral. Een agenda planning in de app.
Digitalisering op het werk en AI
Vorming basiswerkers: welke medewerker volgt best welke vorming?
lees meerDigitalisering op het werk en AI
Hoe kan de overheid de burgers (die aan de juiste criteria voldoet) automatisch geven, waarop ze recht hebben. Burger moet zijn recht niet meer zelf opeisen of aanvragen.
Overheid koppelt alle (deel)bestanden met burgergegevens. Hierboven komt wellicht een softwareplatform, dat gericht bij wijzigingen in de persoonsgegevens controleert of rechten wijzigen (in plus en in min). Met dan automatische melding naar burger en bevoegde overheidsdiensten.
Digitalisering op het werk en AI
Een soort automatische ticketing-filter, die kan gevoed worden met kernwoorden die vervolgens de juiste informatie terugmailt en die zijn leerproces kan optimaliseren obv feedback van de respondent (kernwoorden aanvullen)
lees meerDigitalisering op het werk en AI
Gebouwen en toegangscontrole wie er mag zijn/huurders binnen laten. zo voorkomen dat het alarm te pas en onpas afgaat
lees meerDigitalisering op het werk en AI
Kan AI zorgen dat bedrijven of dienstverleners een betere 'klant-ervaring' geven? In sectoren als telemarketing en -dienstverlening worden tools ingezet om de link @ match met de persoonlijkheid van de klant te bevorderen. Dit leidt tot kortere gesprekken met meer opgeloste gevallen in het eerste telefoongesprek. En tot meer engagement en tevredenheid van de medewerkers en klanten. Een digitale communicatie coach zou kunnen meeluisteren naar gesprekken om feedback te genereren naar de professional. Deze tool kan ingezet worden bij individuele interactie van professionals met klanten (ook de overheid met de burger) of in de omgang met een groep zoals in het geval van bijvoorbeeld een sportcoach, een docent of leraar....
Voor bedrijven en organisaties heeft het kunnen automatisch herkennen/voorspellen van categorieën in communicatiestijl en sentiment analyse (positief of negatief sentiment) een groot potentieel bij het benaderen van hun klanten of gebruikers. Hoe kunnen we onze gesprekspartner beter bereiken: door je communicatiestijl af te stemmen op de communicatie van de ander. Dit idee kan aanleiding geven bij het ontwerpen van virtuele assistenten: de communicatiestijl (of combinatie van communicatiestijlen) van de gesprekspartner automatisch en zo mogelijk in real time herkennen, waardoor de ander zich kan afstemmen: een communicatiekanaal gebruiken dat de ander goed bereikt, iets aanreiken dat de (achterliggende) psychologische behoeften bevredigt.
Digitalisering op het werk en AI
Kan AI mij helpen door mij tips te geven over mijn houding aan de pc of laptop? Of als ik te lang stilzit aan de computer mij doen bewegen, zodat er op lange termijn minder rug- en nekklachten zijn bij mensen met een kantoorjob of telewerk?
lees meerDigitalisering op het werk en AI
Kan AI expertise van mensen koppelen aan bepaalde problemen die ik ervaar, zodat ik de juiste persoon kan contacteren voor een oplossing?
Als ervaringsdeskundige in armoede is het makkelijk als ik mensen bereikbaar weet die mij of mijn klant kunnen helpen of raad geven. Ik werk in Antwerpen en ben zelf niet van Antwerpen, maar mijn netwerk is wel daar, maar dat veranderd elk jaar en het is een hele klus om dat elk jaar weer na te gaan. Als iedereen nu opgeeft wat zijn werk is en expertise en ik geef het probleem in dan kom ik bij die mensen die wellicht een antwoord hebben of praktisch kunnen helpen. AI zou die mensen en expertise kunnen sorteren en bij elkaar houden wie wat al eens gedaan heeft of hoe geholpen of welke oplossing reeds gegeven werd door wie. Ook wie nieuwe vaardigheden heeft en wie niet meer bereikbaar is. Ik geef het probleem in en AI zoekt voor mij wie ik best contacteer of wat er ooit al gedaan werd voor dat bepaalde probleem.