Digitalisering op het werk en AI
Digitalisering op het werk en AI
Digitalisering op het werk en AI
Binnen de zorgsector: welke relevante informatie over welke bewoner geef je door aan welke dienst/persoon? Met als doel optimale begeleiding van de cliënt.
lees meerDigitalisering op het werk en AI
Hoe kan AI er voor zorgen dat de info waaruit geleerd wordt objectief is?
Ik denk dat dit een deontologisch probleem zal blijven vormen op bepaald vlak.
Digitalisering op het werk en AI
Minder contact met collega's, communicatie opt werk door corona. Menselijke contacten zijn aan het vervagen.
App die rekening houdt met de huidige maatregelen. Activiteiten die mogelijk zijn en iets wat die sociale contacten terug mogelijk maakt. Voor de jongeren vooral. Een agenda planning in de app.
Digitalisering op het werk en AI
Automatisch beantwoorden van standaard-vragen
Vaak komen er vragen waarop een vooraf geschreven standaard antwoord volstaat en AI kan dat sturen (veel bedrijven hebben daarvoor FAQ-pagina's aangemaakt), maar het kan ook bvb parking-reservaties zijn in een bedrijf: een computer kan de hoeveelheid plaatsen beheren en reservaties aanmaken/annuleren indien de aanvraag de nodige info bevat (wie, wanneer, van-tot, nummerplaat)
Digitalisering op het werk en AI
Veel problemen bij het samenwerken in teams komen voort uit conflicten tussen persoonlijkheden. Kan de communicatie tussen professionals in teams bevorderd worden door AI in te zetten?
AI, met name machine learning in taal, waarbij op basis van uitingen van communicatie (gesproken of geschreven taal) een model zou gegenereerd worden over de persoonlijkheid van iemand. Als ik het begrip persoonlijkheid gebruik, heb ik voor ogen hoe ieder mens een unieke combinatie van sterke eigenschappen, motivationele behoeften en stress gedrag vertoont. Dit als een holostische benadering van een persoonlijkheid, en helemaal niet het in vakjes stoppen van mensen. Een AI tool zou kunnen een applicatie zijn vergelijkbaar met spelling checker. Een "personality checker" zou kunnen nagaan of er voldoende connectie (link en match) is in de gehanteerde schriftelijke en mondelinge communicatie tussen teamleden. Het is een digitale coach die wijst op niet productieve communicatie in onze eigen taal en suggesties geeft om beter in te spelen op de persoonlijkheid van de gesprekspartner. De oplossing kan gefaseerd tot stand komen en starten met analyse van de correspondentie met iemand en uitgebreid worden naar mondelinge interactie. Het zou om een applicatie gaan die met wederzijdse toestemming kan ingeschakeld worden om de kwaliteit van de communicatie te verbeteren en dat beide partijen dus vrijwillig gebruiken.
Digitalisering op het werk en AI
Opsporen van fraude en belastingontduiking is zeer complex, repetitief maar toch gebonden aan regels. De ideale kandidaat in mijn ogen voor AI. Analyseren van bedrijfsstructuren, bankrekeningen en boekhoudingen zijn allemaal perfect mogelijk door een AI denk ik dan. Ik ben uiteraard niet op de hoogte van de regels an sich, maar ik ben zeker dat de betrokken overheidsdiensten deze kunnen verduidelijken (federale politie, FOD financiën...).
Gebaseerd op bestaande/bekende fraude gevallen, kan AI op zoek gaan naar gelijkaardige patronen bij andere bedrijven. Het grote voordeel (volgens mij) is dat AI zelflerend is, dus als het een nieuw patroon ontdekt, dit ook onmiddelijk kan gaan opsporen bij andere bedrijven (een zeer complexe en repititieve taak).
Digitalisering op het werk en AI
Een voorraadsysteem om stocks aan te vullen in eigen winkel.
lees meerDigitalisering op het werk en AI
Een wearable voor voldoende rust
Digitalisering op het werk en AI
Een automatische secretaresse die mijn mailbox kan beheren
Digitalisering op het werk en AI
Planningschema voor het huishouden, vuilnis, eten, opkuis.
Personal house assistent dat zegt wanneer wat gedaan moet zijn.
Digitalisering op het werk en AI
Herinneren om te studeren
Een app die jou een notificatie stuurt dat je weg van sociale media moet om te studeren
Digitalisering op het werk en AI
Kan AI helpen om in de industrie kritische machines te monitoren en de verzamelde gegevens naar een digitaal onderhoudsplan om te zetten? Dit om op de juiste momenten onderhoud uit te voeren en daardoor onverwacht uitvallen tegen te gaan.
Digitalisering op het werk en AI
AI-oplossing waarmee we sneller 'fake news' kunnen opsporen, zodat we de luisteraars altijd correct kunnen informeren.
lees meerDigitalisering op het werk en AI
Kan AI me een seintje geven als mijn collega met een visueel probleem, die met spraaktechnologie werkt, haar mail gelezen heeft?
lees meerDigitalisering op het werk en AI
De was doen en plooien.
Een robot of geautomatiseerde kast.
Digitalisering op het werk en AI
Sensors in grote gebouwen voor verlichting
Licht springt aan als iemand een ruimte binnentreedt
Digitalisering op het werk en AI
Wi-Fi dat niet werkt. Is moeilijk en duurt te lang tegen het weer werkt.
Een app die je problemen kan detecteren en zo snel mogelijk oplossen.
Digitalisering op het werk en AI
Kan AI zorgen dat bedrijven of dienstverleners een betere 'klant-ervaring' geven? In sectoren als telemarketing en -dienstverlening worden tools ingezet om de link @ match met de persoonlijkheid van de klant te bevorderen. Dit leidt tot kortere gesprekken met meer opgeloste gevallen in het eerste telefoongesprek. En tot meer engagement en tevredenheid van de medewerkers en klanten. Een digitale communicatie coach zou kunnen meeluisteren naar gesprekken om feedback te genereren naar de professional. Deze tool kan ingezet worden bij individuele interactie van professionals met klanten (ook de overheid met de burger) of in de omgang met een groep zoals in het geval van bijvoorbeeld een sportcoach, een docent of leraar....
Voor bedrijven en organisaties heeft het kunnen automatisch herkennen/voorspellen van categorieën in communicatiestijl en sentiment analyse (positief of negatief sentiment) een groot potentieel bij het benaderen van hun klanten of gebruikers. Hoe kunnen we onze gesprekspartner beter bereiken: door je communicatiestijl af te stemmen op de communicatie van de ander. Dit idee kan aanleiding geven bij het ontwerpen van virtuele assistenten: de communicatiestijl (of combinatie van communicatiestijlen) van de gesprekspartner automatisch en zo mogelijk in real time herkennen, waardoor de ander zich kan afstemmen: een communicatiekanaal gebruiken dat de ander goed bereikt, iets aanreiken dat de (achterliggende) psychologische behoeften bevredigt.
Digitalisering op het werk en AI
welke bedrijven/personen ontduiken belastingen
op basis van de balanscentrale, aangiftes,.. alle officiële documenten die de overheid heeft van de bedrijven, hun eigenaars, hun directieleden
Digitalisering op het werk en AI
Cryptomunten worden belangrijker maar hun onzichtbaarheid en anonimiteit worden zorgwekkend. Systeem van zwart en crimineel geld, witwassen, fiscale fraude,... Vraag is of niet elke rekening kan gekoppeld worden aan een IDkaartnummer?
lees meerDigitalisering op het werk en AI
Kan AI helpen om het ideale moment voor een meeting met meerdere personen in te plannen?
lees meerDigitalisering op het werk en AI
Van waar zou die haar trui komen? Waar zou hij zijn broek gekocht hebben?
App/tool om kledij te herkennen en te linken aan de juiste webshop
Digitalisering op het werk en AI
AI & Werk: een AI-matcher die (misschien ook op voorhand als sollicitant?) een match maakt tussen sollicitant en werkgever (ook bv. werknemer en nieuwe uitdaging) aan de hand van predictive analytics/forecasting en de slimme combinatie data
lees meerDigitalisering op het werk en AI
Hoe kan de overheid de burgers (die aan de juiste criteria voldoet) automatisch geven, waarop ze recht hebben. Burger moet zijn recht niet meer zelf opeisen of aanvragen.
Overheid koppelt alle (deel)bestanden met burgergegevens. Hierboven komt wellicht een softwareplatform, dat gericht bij wijzigingen in de persoonsgegevens controleert of rechten wijzigen (in plus en in min). Met dan automatische melding naar burger en bevoegde overheidsdiensten.