Kan AI zorgen dat bedrijven of dienstverleners een betere 'klant-ervaring' geven? In sectoren als telemarketing en -dienstverlening worden tools ingezet om de link @ match met de persoonlijkheid van de klant te bevorderen. Dit leidt tot kortere gesprekken met meer opgeloste gevallen in het eerste telefoongesprek. En tot meer engagement en tevredenheid van de medewerkers en klanten. Een digitale communicatie coach zou kunnen meeluisteren naar gesprekken om feedback te genereren naar de professional. Deze tool kan ingezet worden bij individuele interactie van professionals met klanten (ook de overheid met de burger) of in de omgang met een groep zoals in het geval van bijvoorbeeld een sportcoach, een docent of leraar....
Kan AI zorgen dat bedrijven of dienstverleners een betere 'klant-ervaring' geven? In sectoren als telemarketing en -dienstverlening worden tools ingezet om de link @ match met de persoonlijkheid van de klant te bevorderen. Dit leidt tot kortere gesprekken met meer opgeloste gevallen in het eerste telefoongesprek. En tot meer engagement en tevredenheid van de medewerkers en klanten. Een digitale communicatie coach zou kunnen meeluisteren naar gesprekken om feedback te genereren naar de professional. Deze tool kan ingezet worden bij individuele interactie van professionals met klanten (ook de overheid met de burger) of in de omgang met een groep zoals in het geval van bijvoorbeeld een sportcoach, een docent of leraar....
Als je al een idee hebt om je vraag op te lossen met de hulp van AI, beschrijf je idee dan kort.
Voor bedrijven en organisaties heeft het kunnen automatisch herkennen/voorspellen van categorieën in communicatiestijl en sentiment analyse (positief of negatief sentiment) een groot potentieel bij het benaderen van hun klanten of gebruikers. Hoe kunnen we onze gesprekspartner beter bereiken: door je communicatiestijl af te stemmen op de communicatie van de ander. Dit idee kan aanleiding geven bij het ontwerpen van virtuele assistenten: de communicatiestijl (of combinatie van communicatiestijlen) van de gesprekspartner automatisch en zo mogelijk in real time herkennen, waardoor de ander zich kan afstemmen: een communicatiekanaal gebruiken dat de ander goed bereikt, iets aanreiken dat de (achterliggende) psychologische behoeften bevredigt.
AI leert uit het verwerken van gegevens (data). Welke gegevens zijn er nodig voor jouw idee?
Startende gegevensverzamelingen (oa citizen science Burgerpraat) en preliminair onderzoek tonen aan dat er uit gesproken (en geschreven) taal wel een predictiemodel kan afgeleid worden wat het voorkomen van iemands communicatiestijl(en) weergeeft, en dat ook een verband met sentimentanalyse tot de mogelijkheden behoort. Naarmate de onderzoekers meer data zouden /zullen hebben kan verdergaand onderzoek en ontwikkeling leiden tot een 'assistent' die uit de 'input' van iemands observeerbare communicatie zou kunnen afleiden wat de voorkeurscommunicatie(-stijlen) van iemand is, wat een persoon nodig heeft om gemotiveerd te worden, en welke de signalen voor stress zijn. Wanneer zo een AI-communicatie-assistent zou gebruikt worden door een professional, leid dit tot effectievere en aangenamere communicatie met de klant.
Welke technologieën zijn er nodig bij de uitvoering van jouw idee?
Wat zijn voor jou risico's en gevoeligheden waar we op moeten letten bij dit idee?
Een te bouwen AI-communicatie-assistent werkt op basis van grote datasets, en zou geen kennis of betekenis hechten aan individuele woorden of zinnen, in die zin zou het 'akelig' gevoel dat mensen zouden kunnen hebben bij een assistent die hen 'afluistert' niet aan de orde zijn, maar dat zou wel goed uitgelegd en gedocumenteerd moeten worden.