Mobiliteit en AI
Mobiliteit en AI
Een app die op basis van jouw persoonlijke voorkeuren, jouw ideale en meest comfortabele traject gaat voorstellen
Bijvoorbeeld: je stapt enkel over op de trein wanneer je zeker bent van een zitplaats, zodat je kan verder werken.
Hoe maken we het verkeer veiliger voor zwakke weggebruikers?
A.I. scant op verkeerspunten, waar er veel mogelijk conflicterende stromen zijn op zwakke weggebruikers. Zwakke weggebruikers krijgen voorrang door de regeling van de verkeerslichten. A.I. leert op langere termijn wanneer er grote stromen van zwakke weggebruikers op bepaalde kruispunten aanwezig zijn en leidt andere weggebruikers om.
App die wandelroutes opgesomt voor kinderen met speeltuinen op de route zoals de knooppuntroutes maar echt eerder toegankelijk voor kinderen met ook filters die je kan aanpassen van afstand.
lees meerHoeveel wordt er waar gefietst? We weten dit exact puntsgewijze, maar helemaal niet voor het hele wegnetwerk.
Niet exact wat de rol van AI is, maar er is een hele reeks bronnen beschikbaar die kan helpen. Wie weet kan een lerend algoritme die gebruiken om tot een steeds beter model te komen; en om de vele beperkingen van de verschillende bronnen onderling te compenseren: - routeerbaar fietsnetwerk via OpenStreetMap - puntsgewijze tellingen van Telraam en allerlei tellussen - enquete data over woon-werk verkeer en fietsbezit - real time bezettingsgraad van fietsenstallingen - info over evenementen - open data over effectieve fietsverplaatsingen (bikedataproject, fietstelweek, bike to work, ...).
Slimme pakjeslevering
Hoe kan ik mensen ertoe motiveren om niet voor een brug (op een drukke verkeersas in de haven van Oostende) te staan wachten en de (iets langere) omleiding te volgen zodat het verkeer achter hen niet stil komt te staan en er veel tijd en geld verloren wordt door files?
Aan de hand van de tijd die de schepen nodig hebben om onder de brug te varen, en de tijd nodig voor de omleiding, zou je een dynamisch informatiebord kunnen plaatsen met zowel de tijd nog te wachten voor de brug en de tijd nodig om de omleiding te volgen, zodat duidelijk wordt hoeveel tijd mensen verliezen die wachten.
Als ik naar de kust ga, wil ik weten hoeveel mensen per kustdorp/-stad (de panne, koksijde, enz.) zijn. Zodoende kan ik kiezen voor een strand ifv aantal mensen, en is er een betere spreiding van de bezoekers.
lees meerKan AI zorgen voor een ideale route om op mijn werk te geraken? Afhankelijk van het weer, parking, vertragingen...
Ik werk in Antwerpen en moet van mijn vertrekplaats eerst met de auto 20 min naar station en dan met de trein, dan met bus, tram of fiets eer ik op het werk ben. Ik ben altijd te vroeg aan station want bang dat ik geen parkeerplaats heb. De volgende aansluitingen zijn nooit afgestemd en lange wachttijden. Ik wil ingeven ik wil naar daar en om dat uur aankomen en dat een AI kan opmaken, nu opstaan dan met auto vertrekken en dan daar een bus of trein en dan beter fiets vandaag want het is goed weer...dus echt alles incalculeren van weer tot vertragingen en parking.
Promotie elektrische auto's
Optimalisatie van de wachttijden bij het overstappen bij het gebruik van het openbaar vervoer.
lees meerAls brildrager is het bijna onmogelijk om te fietsen in een drukke centrumstad bij aanhoudend regenweer. Je kan door de glazen moeilijk kijken. Gevaarlijk in het immer drukke verkeer. Nu in coronatijden met dragen mondmasker is dat nog moeilijker. Bedampte en natte brilglazen zorgen voor nog meer gevaar. Ruitenwissers op de brilglazen plaatsen kunnen een oplossing zijn.
De ruitenwissers zijn aanwezig vooraf gemonteerd op de bril en een drukknopje zet de werking in gang. Praktisch weet ik eigenlijk geen oplossing voor de creatie van een regenbril.
Navigatie op de fiets
Van thuis uit kunnen zien of ik parkeerplaats zal hebben wanneer ik op mijn bestemming aankom
Noord-Zuidverbinding Limburg
Kan AI verkeersstromen beheersen waardoor bottlenecks niet overbelast geraken?
Sensoren scannen de toegangswegen op drukte en alternatieve routes worden aangereikt op infoborden langs de weg.
Leefbare straten en pleinen voor voetgangers en fietsers verbeelden op basis van goede voorbeelden. En door een foto van je straat/plein voorstellen genereren waar voetgangers en fietsers meer ruimte krijgen en kans op ontmoeting stijgt
lees meerAanzetten tot langzamer rijden met je auto, chauffeur er op een volgzame manier van bewust maken dat hij te snel rijdt
lees meerRode lichten wanneer er eigenlijk niemand is. Het zou bv in de nacht afgestemd moeten worden met het verkeer.
Mobiliteitscameras die geconnecteerd zijn met de lichten.
Data verzamelen voor fietsers
Welke plekken in de openbare ruimte zijn moeilijk toegankelijk, vb voor mensen met een handicap?
Via beeldherkenning in bestaande camera's obstakels leren herkennen
Ik zie vaak rolstoelers een heuvel opzwoegen, en moet dan denken aan al die elektrische fietsen. Kan er geen elektrische aandrijving voor rolstoelen onrwikkeld worden die al bij lage snelheid aanspringt om ondersteuning te geven (handig bij lange afstanden) en afhankelijk van hellingsgraad of ondergrond extra ondersteuning biedt?
Geen idee, ik ben niet zo thuis in techniek, maar aangezien er zelfbouwpakketten bestaan om je eigen fiets elektrisch te maken, zou dit voor rolstoelen toch ook mogelijk moeten zijn (maar dan bij lagere snelheid)?