Skip to main content
home-page
Deel op facebook
Deel op twitter
home-page
Deel op facebook
Deel op twitter

Mobiliteit en AI

84
17

Willekeurig
Populair
Recent
Toon opnieuw willekeurig 24 van de 84 bijdragen
Een app die op basis van jouw persoonlijke voorkeuren, jouw ideale en meest comfortabele traject gaat voorstellen

Bijvoorbeeld: je stapt enkel over op de trein wanneer je zeker bent van een zitplaats, zodat je kan verder werken.

Hajo Beeckman van VRT
0 0
lees meer
Verkeerslichten die op groen springen wanneer je bij een licht aankomt.
Anoniem
0 0
lees meer
Hoe maken we het verkeer veiliger voor zwakke weggebruikers?

A.I. scant op verkeerspunten, waar er veel mogelijk conflicterende stromen zijn op zwakke weggebruikers. Zwakke weggebruikers krijgen voorrang door de regeling van de verkeerslichten. A.I. leert op langere termijn wanneer er grote stromen van zwakke weggebruikers op bepaalde kruispunten aanwezig zijn en leidt andere weggebruikers om.

Tom V.
0 0
lees meer
App die wandelroutes opgesomt voor kinderen met speeltuinen op de route zoals de knooppuntroutes maar echt eerder toegankelijk voor kinderen met ook filters die je kan aanpassen van afstand. 
Gert B.
0 0
lees meer
Tijdig tegenliggers signaleren.

Speciaal signaal.

Lea K.
0 0
lees meer
Hoeveel wordt er waar gefietst? We weten dit exact puntsgewijze, maar helemaal niet voor het hele wegnetwerk.

Niet exact wat de rol van AI is, maar er is een hele reeks bronnen beschikbaar die kan helpen. Wie weet kan een lerend algoritme die gebruiken om tot een steeds beter model te komen; en om de vele beperkingen van de verschillende bronnen onderling te compenseren: - routeerbaar fietsnetwerk via OpenStreetMap - puntsgewijze tellingen van Telraam en allerlei tellussen - enquete data over woon-werk verkeer en fietsbezit - real time bezettingsgraad van fietsenstallingen - info over evenementen - open data over effectieve fietsverplaatsingen (bikedataproject, fietstelweek, bike to work, ...).

Joost S.
0 0
lees meer
Wat kunnen de voordelen zijn van het gebruik van AI in het verkeer?
Griet V.
0 0
lees meer
Slimme pakjeslevering
Pakjeslevering wordt steeds complexer en heeft een toenemende impact op de leefkwaliteit. Ik wil graag een slimme track & trace van de pakjesbedeling, om zo de stromen en impact van pakjeslevering in kaart te brengen. Op die manier kunnen ook mogelijke ingrepen geëvalueerd worden.
Koos F. van STR.AAT
0 0
lees meer
Hoe kan ik mensen ertoe motiveren om niet voor een brug (op een drukke verkeersas in de haven van Oostende) te staan wachten en de (iets langere) omleiding te volgen zodat het verkeer achter hen niet stil komt te staan en er veel tijd en geld verloren wordt door files? 

Aan de hand van de tijd die de schepen nodig hebben om onder de brug te varen, en de tijd nodig voor de omleiding, zou je een dynamisch informatiebord kunnen plaatsen met zowel de tijd nog te wachten voor de brug en de tijd nodig om de omleiding te volgen, zodat duidelijk wordt hoeveel tijd mensen verliezen die wachten. 

Martijn C.
0 0
lees meer
Als ik naar de kust ga, wil ik weten hoeveel mensen per kustdorp/-stad (de panne, koksijde, enz.) zijn. Zodoende kan ik kiezen voor een strand ifv aantal mensen, en is er een betere spreiding van de bezoekers.
Anne K.
0 4
lees meer
Kan AI zorgen voor een ideale route om op mijn werk te geraken? Afhankelijk van het weer, parking, vertragingen...

Ik werk in Antwerpen en moet van mijn vertrekplaats eerst met de auto 20 min naar station en dan met de trein, dan met bus, tram of fiets eer ik op het werk ben. Ik ben altijd te vroeg aan station want bang dat ik geen parkeerplaats heb. De volgende aansluitingen zijn nooit afgestemd en lange wachttijden. Ik wil ingeven ik wil naar daar en om dat uur aankomen en dat een AI kan opmaken, nu opstaan dan met auto vertrekken en dan daar een bus of trein en dan beter fiets vandaag want het is goed weer...dus echt alles incalculeren van weer tot vertragingen en parking.

Hilda B.
0 2
lees meer
Promotie elektrische auto's
Kan AI helpen bij de vraag: waar vind ik, binnen een straal van 25 km een vrije elektrische laadpaal, hoe lang zou het duren om mijn wagen daar bij te laden tot een bepaald niveau en hoeveel zou mij dat kosten?
Guido V.
0 1
lees meer
Optimalisatie van de wachttijden bij het overstappen bij het gebruik van het openbaar vervoer.
Koen L.
0 0
lees meer
Als brildrager is het bijna onmogelijk om te fietsen in een drukke centrumstad bij aanhoudend regenweer. Je kan door de glazen moeilijk kijken. Gevaarlijk in het immer drukke verkeer. Nu in coronatijden met dragen mondmasker is dat nog moeilijker. Bedampte en natte brilglazen zorgen voor nog meer gevaar. Ruitenwissers op de brilglazen plaatsen kunnen een oplossing zijn.

De ruitenwissers zijn aanwezig vooraf gemonteerd op de bril en een drukknopje zet de werking in gang. Praktisch weet ik eigenlijk geen oplossing voor de creatie van een regenbril.

Lucette C.
0 0
lees meer
Navigatie op de fiets
Kan AI een ondersteunende rol spelen voor fietsers, bv bij het berekenen van gepersonaliseerde fietsroutes en navigatie op de fiets?
Gertjan V. van Bike Citizens Mobile Solutions GmbH
0 1
lees meer
Van thuis uit kunnen zien of ik parkeerplaats zal hebben wanneer ik op mijn bestemming aankom
ik veronderstel dat gegevens van waze en lokale parkeergarages of openbare parkings kunnen gekoppeld worden
Ilse O.
0 0
lees meer
Noord-Zuidverbinding Limburg
Om het probleem nu aan te pakken moeten de buslijnen die er nu rijden meer gaan rijden. Laat de 182 niet 3 keer per dag (06:28, 06:55 en 07:26) van Achel naar Hasselt en 4 keer per dag (15:50, 16:20, 16:50 en 17:20) van Hasselt naar Achel meer rijden, bv om het half uur (zo krijg je de mensen van Pelt ook snel in Hasselt). De 180 (Hasselt Hechtel Lommel) laat die ook meer rijden om het half uur en de 18a (Hasselt, Hechtel, Wijchmaal, Pelt, Achel of de sneldiensd) ook om het half uur (of nog meer deze buslijnen laten rijden). Deze buslijnen zitten van 's morgens tot 's avonds vol. Door meer bussen te laten rijden krijg je ook meer mensen in de bus minder auto's dus file korter. Laat buslijn 33 Genk - Neerpelt doorrijden naar Eindhoven zo krijg je de mensen die werken in Eindhoven ook met de bus in Eindhoven en terug. Zo maken wij van Limburg een plek om veilig van A naar B te reizen.
Siebe J.
0 0
lees meer
Kan AI verkeersstromen beheersen waardoor bottlenecks niet overbelast geraken?

Sensoren scannen de toegangswegen op drukte en alternatieve routes worden aangereikt op infoborden langs de weg.

Franky S.
0 0
lees meer
Leefbare straten en pleinen voor voetgangers en fietsers verbeelden op basis van goede voorbeelden. En door een foto van je straat/plein voorstellen genereren waar voetgangers en fietsers meer ruimte krijgen en kans op ontmoeting stijgt
Wouter V. en Stephanie D.
0 0
lees meer
Aanzetten tot langzamer rijden met je auto, chauffeur er op een volgzame manier van bewust maken dat hij te snel rijdt 
Anoniem
0 0
lees meer
Rode lichten wanneer er eigenlijk niemand is. Het zou bv in de nacht afgestemd moeten worden met het verkeer.

Mobiliteitscameras die geconnecteerd zijn met de lichten.

Laurent D.
0 0
lees meer
Data verzamelen voor fietsers
Hoe kan AI ons in het algemeen helpen om data te verzamelen zoals bijvoorbeeld aantal fiets, kwaliteit, infrastructuur?
Lieselotte G. van Fietsersbond
0 0
lees meer
Welke plekken in de openbare ruimte zijn moeilijk toegankelijk, vb voor mensen met een handicap?

Via beeldherkenning in bestaande camera's obstakels leren herkennen

Anoniem
0 0
lees meer
Ik zie vaak rolstoelers een heuvel opzwoegen, en moet dan denken aan al die elektrische fietsen. Kan er geen elektrische aandrijving voor rolstoelen onrwikkeld worden die al bij lage snelheid aanspringt om ondersteuning te geven (handig bij lange afstanden) en afhankelijk van hellingsgraad of ondergrond extra ondersteuning biedt?

Geen idee, ik ben niet zo thuis in techniek, maar aangezien er zelfbouwpakketten bestaan om je eigen fiets elektrisch te maken, zou dit voor rolstoelen toch ook mogelijk moeten zijn (maar dan bij lagere snelheid)?

Karen V.
0 0
lees meer
Toon opnieuw willekeurig 24 van de 84 bijdragen