Om jouw privacy te respecteren, maken we géén gebruik van analytische cookies. We maken enkel gebruik van functionele cookies die minimaal nodig zijn om de website goed te laten werken.

Hoe we met deze informatie omgaan vind je terug in ons privacy- en cookiebeleid.

Deel op facebook
Deel op X
Deel op facebook
Deel op X
Ontdek het thema

Digitalisering op het werk en AI

Veel problemen bij het samenwerken in teams komen voort uit conflicten tussen persoonlijkheden. Kan de communicatie tussen professionals in teams bevorderd worden door AI in te zetten?

Als je al een idee hebt om je vraag op te lossen met de hulp van AI, beschrijf je idee dan kort.

AI, met name machine learning in taal, waarbij op basis van uitingen van communicatie (gesproken of geschreven taal) een model zou gegenereerd worden over de persoonlijkheid van iemand. Als ik het begrip persoonlijkheid gebruik, heb ik voor ogen hoe ieder mens een unieke combinatie van sterke eigenschappen, motivationele behoeften en stress gedrag vertoont. Dit als een holostische benadering van een persoonlijkheid, en helemaal niet het in vakjes stoppen van mensen.  Een AI tool zou kunnen een applicatie zijn vergelijkbaar met spelling checker. Een "personality checker" zou kunnen nagaan of er voldoende connectie (link en match) is in de gehanteerde schriftelijke en mondelinge communicatie tussen teamleden. Het is een digitale coach die wijst op niet productieve communicatie in onze eigen taal en suggesties geeft om beter in te spelen op de persoonlijkheid van de gesprekspartner.   De oplossing kan gefaseerd tot stand komen en starten met analyse van de correspondentie met iemand en uitgebreid worden naar mondelinge interactie. Het zou om een applicatie gaan die met wederzijdse toestemming kan ingeschakeld worden om de kwaliteit van de communicatie te verbeteren en dat beide partijen dus vrijwillig gebruiken. 

AI leert uit het verwerken van gegevens (data). Welke gegevens zijn er nodig voor jouw idee?

Een (theoretisch) model over adaptieve communicatie naargelang de persoonlijkheidslagen van gespreksparters; grote datasets die gesproken taal kunnen herkennen en 'toewijzen' aan persoonlijkheidsaspecten, en een 'suggestie'-engine 

Welke technologieën zijn er nodig bij de uitvoering van jouw idee?

Geluidsherkenning, Taal interpreteren, Taal begrijpen

Wat zijn voor jou risico's en gevoeligheden waar we op moeten letten bij dit idee?

goede juridische afspraken en wederzijdse toestemming van gebruikers

0