home-page
Deel op facebook
Deel op twitter
home-page
Deel op facebook
Deel op twitter
Ontdek het thema

Gezondheid en AI

AI ondersteunend voor het welbevinden in relaties tussen partners en met kinderen? Positieve interacties zijn een voorwaarde voor welbevinden en welzijn. Maar soms zetten we vreemde gezichten op en verandert onze intonatie als we met elkaar praten. In functie van onze persoonlijkheid hebben we neiging om negatieve omgangsvormen te vertonen, en deze zijn verschillend naar gelang onze persoonlijkheid en ze zijn voorspelbaar. Negatieve miniscenario's zoals boos worden, weglopen of extreem dominant worden of onderdanig worden, zijn niet productief voor de omgang tussen mensen.

Als je al een idee hebt om je vraag op te lossen met de hulp van AI, beschrijf je idee dan kort.

Zou AI kunnen helpen om als gezinssocioloog mee te luisteren en feedback te geven over onze wijze van omgaan met elkaar in een koppel en met kinderen?  Bestaande tools zoals sentiment analyse zouden kunnen geïntegreerd worden in een holistische benadering waarbij feedback gegenereerd wordt en positieve suggesties worden gegeven om negatoeve mini-scenario's om te zetten in positieve door gebruik te maken verbale interactiestrategieën

AI leert uit het verwerken van gegevens (data). Welke gegevens zijn er nodig voor jouw idee?

AI kan bouwen op gegevens die beschikbaar zijn uit het werken met het process van communicatie. In een beginfase kan kwalitatief onderzoek met gezinnen en het afnemen van testen nodig zijn, nadien gesproken of geschreven taal waarin patronen automatisch herkend worden.

Welke technologieën zijn er nodig bij de uitvoering van jouw idee?

Geluidsherkenning, Taal interpreteren, Taal begrijpen

Wat zijn voor jou risico's en gevoeligheden waar we op moeten letten bij dit idee?

De betrokkenen dienen geïnformeerd te zijn en op de hoogte van de doelstelling van de assisterende technologie (mee-luister app) 

Wil je graag nog meer uitleg geven over jouw idee?

ja, graag, contacteer mij gerust verder, ik ben jong-gepesioneerde, en gewezen directeur van een pedagogische begeleidingsdienst 

0