amai!-project rond Werk
Digitalisering op het Werk
Chatbot POL: Praten-Oefenen-Leren
Wat is het slimste wat je kan doen, als je vanuit een ander land hier komt wonen? Zo snel mogelijk Nederlands leren!
Daar kan je overal mee terecht. Maar wat als je weinig kansen krijgt om te oefenen? Wat als je een van de duizenden tieners bent die maar een jaar krijgt om onze taal onder de knie te krijgen, vooraleer je van de OKAN-klas doorstroomt naar het gewone onderwijs? (OKAN staat voor ‘Onthaalonderwijs voor anderstalige kinderen’)
Voor die anderstalige nieuwkomers tussen 11 en 14 jaar zou het superhandig zijn als er een gepersonaliseerde chatbot bestond waarmee ze konden praten over de dingen die hen interesseren of die op school aan bod zijn gekomen. Die zich automatisch aanpast aan hun taalniveau en die hen ook feedback geeft.
Dat is het idee achter POL. Een digitale gesprekspartner waarmee je in een veilige omgeving kan Praten, Oefenen en Leren.
De voorbije maanden is er zowel met leerkrachten als met leerlingen uitgebreid gebrainstormd over hoe de ideale chatbot er zou kunnen uitzien. Daar zijn heel interessante dingen uit voortgekomen.
Zo wilden de leerkrachten heel graag de chatgesprekken van hun leerlingen kunnen volgen, om hen beter te kunnen helpen, terwijl het voor de leerlingen net heel belangrijk is dat er niemand kan meekijken, zodat ze zich veilig voelen en in alle rust kunnen oefenen. Zo is het idee ontstaan om de mogelijkheid in te bouwen dat de studenten hun opgeslagen gesprekken zelf kunnen delen met hun OKAN-leerkracht als ze daar behoefte aan hebben, bijvoorbeeld omdat ze iets niet begrijpen.
Aanvankelijk was het de bedoeling om enkel foto’s te gebruiken als gespreksstarters maar wellicht zullen daar ook gerichte vragen bij komen. De leerkrachten zouden bijvoorbeeld ook vragen kunnen voorstellen die aansluiten bij onderwerpen die in de les aan bod zijn gekomen.
Wat sowieso een hele uitdaging wordt, zijn de heel uiteenlopende manieren waarop mensen met een andere taalachtergrond Nederlands uitspreken. Het ontcijferen van al die accenten zal zeker niet makkelijk zijn.
Nu heet POL nog Pol, maar veel leerlingen zouden het leuk vinden als ze de naam van hun virtuele gesprekspartner zelf zouden kunnen kiezen en ook hoe ie eruitziet. Sommige zouden het leuk vinden als er ook game-elementen in zouden zitten: naarmate je beter Nederlands spreekt, krijg je meer digitale figuurtjes waar je uit kan kiezen om mee te praten.
In de zomer van 2024 was er een Summer School waar de eerste ontwerpen op basis van de voorbije brainstorms met een aantal OKAN-leerlingen grondig onderzocht werden. In september werd een prototype van de app ook grondig getest door de OKAN leerlingen van Maricolen, een secundaire school in Brugge. Deze keer werd de testgroep uitgebreid naar leerlingen van verschillende taalniveaus om te zien hoe POL hen kan ondersteunen in hun leerproces. Het resultaat? Een berg aan waardevolle feedback én creatieve ideeën die POL nog verder zullen versterken!
Wat deze test echt bijzonder maakte, was de betrokkenheid van de OKAN-leerlingen. Zij mochten meedenken over het design van POL – van de look & feel van de app tot de schermen die gebruikers zullen zien. Hun creativiteit en input waren van onschatbare waarde, en we zijn nu al enthousiast om deze ideeën mee te nemen in de verdere ontwikkeling!
Het is de bedoeling dat er in het najaar een eerste beta-versie klaar is, die dan uitgebreid getest kan worden.
Partners
Dit is een straf project van D-teach, Linguineo, Centrum voor Taal en Onderwijs (KU Leuven).
Schrijf je in voor de nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van dit project!
Inspiratie opgedaan om zelf een idee of vraag voor AI in te dienen? Ga naar de hoofdwebsite!