Om jouw privacy te respecteren, maken we géén gebruik van analytische cookies. We maken enkel gebruik van functionele cookies die minimaal nodig zijn om de website goed te laten werken.

Hoe we met deze informatie omgaan vind je terug in ons privacy- en cookiebeleid.

Deel op facebook
Deel op X
Deel op facebook
Deel op X

amai!-project rond Digitalisering op het Werk

Digitalisering op het Werk

Live ondertiteling tijdens de les

In de les hou je best je hoofd erbij. Maar wat als je het Nederlands nog niet helemaal beheerst? En dan nog eens al die vaktermen... Dit project wil anderstalige leerlingen sneller aansluiting laten maken bij hun klasgenoten, door de lessen live te ondertitelen in het Nederlands. De live ondertiteling gebeurt door een AI Speech-To-Text-applicatie op de laptop van de leerling. De combinatie van geschreven en gesproken taal maakt het voor leerlingen die het Nederlands nog niet helemaal beheersen een stuk gemakkelijker om te volgen. Zo leren ze sneller de lesinhoud en taal, en groeit bovendien hun spreekdurf en zelfvertrouwen. Win, win, win dus.

Wist je dat... dit project voortkomt uit een aflevering van het Canvasprogramma Team Scheire? Daarin zocht Lola, een meisje uit Nigeria die les volgt in het OKAN-onderwijs, een manier om beter te begrijpen wat de leerkracht vertelt. Faktion zorgde toen al mee voor een eerste prototype van de oplossing!

Partners

Dit is een straf project van Faktion en Karel de Grote Hogeschool.

     

 

Project-updates

Maart 2022

Faktion en KdG Hogeschool hielden in februari een kick-off met het team om goed van start te kunnen gaan. Ze zijn nu bezig met het bepalen van de juiste eigenschappen van de toepassing en het rekruteren van scholen, leerkrachten en leerlingen die wensen deel te nemen aan het project. Ze hebben hiervoor al verschillende interviews met OKAN- en wiskunde leerkrachten achter de rug.

“Er bestaan reeds vele applicaties die leerlingen helpen, maar deze leggen vaak een extra belasting op de leerkracht. De kracht van onze applicatie is dat ze niet louter de leerling ondersteunt, maar ook de leerkracht en hem of haar daarmee doet groeien in het werken op maat.” – Joeri Van Steen (Faktion)

Mei 2022

Om het speech-to-text model te trainen, werden enkele lessen wiskunde opgenomen. Door het algoritme bloot te stellen aan de specifieke wiskundige termen uit deze lessen kan de spraaktechnologie worden verbeterd.

De eerste ontwerpen voor de toepassing zijn uitgewerkt en worden de komende weken verder besproken en verbeterd aan de hand van feedback. Er worden ook focusgroepen georganiseerd met studenten wiskunde die de toepassing kunnen uitproberen.

Vanaf juni wordt de user interface uitgewerkt, dit betekent dat er gewerkt wordt aan hoe de toepassing eruit zal zien voor de leerkracht of leerling.

Juli 2022

Ondertussen zijn er verschillende mock-ups en wireframes (verschillende soorten ontwerpen van de toepassing) uitgewerkt om de toepassing vorm te geven. Tegen het begin van het nieuwe schooljaar zal er een beta-versie klaar zijn (een eerste bruikbare test-versie) die in verschillende klassen uitgeprobeerd zal worden. 

November 2022

Het projectteam test nu de live ondertiteling met studenten van de lerarenopleiding en leerlingen van OKAN (het onthaalonderwijs voor anderstalige leerlingen). Op die manier onderzoeken ze hoe de toepassing het best kan worden ingezet. Ze testen daarbij ook wat er nog nodig is om ze in alle scholen te kunnen gebruiken.

 

Voorstellingsvideo

 

Schrijf je in voor de nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van dit project!

Inspiratie opgedaan om zelf een idee of vraag voor AI in te dienen? Ga naar de hoofdwebsite!

Deel op facebook
Deel op X