Om jouw privacy te respecteren, maken we géén gebruik van analytische cookies. We maken enkel gebruik van functionele cookies die minimaal nodig zijn om de website goed te laten werken.

Hoe we met deze informatie omgaan vind je terug in ons privacy- en cookiebeleid.

Deel op facebook
Deel op X
Ga terug naar het overzicht van nieuws- en agenda-items

7 tips voor jouw projectvoorstel bij amai!

Goed begonnen is half gewonnen, zeker als je een projectvoorstel gaat indienen bij onze volgende amai!-oproep die we onlangs lanceerden. Onze expertenjury gaf heel wat feedback bij de projectvoorstellen van de voorbije jaren. Zo kwamen we tot volgende aanbevelingen:

1. Benadruk de meerwaarde van AI

Vertel niet alleen wat jouw AI-systeem gaat doen, maar ook waarom je artificiële intelligentie nodig hebt. Wat is de meerwaarde van AI in jouw project? Waarom kies je überhaupt voor een AI-oplossing om dit maatschappelijke probleem op te lossen? 

2. Benadruk de innovatie van je oplossing 

Met amai! willen we niet het warm water opnieuw uitvinden. Wat is er vernieuwend aan jouw oplossing ten aanzien van bestaande praktijken? Maak duidelijk wat de innovatie precies inhoudt. Maakt jouw projectvoorstel deel uit van een lopend project? Super! Met een specifieke expertise kan je een sterke vernieuwing injecteren in een bestaand project. Benadruk dan ook waar juist de innovatie zit. 

3. Structureer je projectplanning 

Onze expertenjury beoordeelt je projectplanning onder meer op haalbaarheid. Help hen daarbij, door een gedetailleerde planning uit te tekenen met werkpakketten en mijlpalen. Zo zie je ook zelf meteen hoe jouw idee vorm krijgt binnen de looptijd van het project en wat je daarvoor nodig hebt. 

4. Verduidelijk hoe je burgers gaat rekruteren en motiveren 

Een citizenscience-aanpak is geen ‘walk in the park’. Een vaak onderschatte uitdaging is burgers verleiden tot deelname en ze daarna gemotiveerd houden. Gaan je burgers complexe activiteiten uitvoeren? Geen probleem, maar vertel dan ook hoe je hen gaat opleiden. Dit alles leg je vast in een communicatieplan. Heb je hierbij hulp nodig? In de Scivil-communicatiegids vind je de nodige handvaten. 

5. Draag zorg voor je dataplan 

Naast een communicatieplan is ook een dataplan belangrijk. Welke data verzamel je, hoe waarborg je de data-kwaliteit en hoe ga je om met ethische aspecten? Neem zeker een kijkje in het datacharter voor citizen science van Scivil

6. Motiveer je kosten 

Ja, een innovatie mag wat kosten. Maar onze jury weet ook graag waarom. Lijst dus niet alleen de kosten op, maar motiveer ze ook. Is er eigen inbreng van jou of één van de partners? Schitterend! Verduidelijk dan wie welke kost voor zijn rekening neemt, zowel bij mankracht als materiaal. 

7. Vermeld een vervolgtraject 

Amai!-projecten hebben een looptijd van twee jaar. Vertel wat er daarna gebeurt. Hoe zal jouw oplossing ná het project verder leven? Gaat jouw projectvoorstel een prototype ontwikkelen? Prima! Vertel ook dan zeker iets over de schaalbaarheid en verdere valorisatie. 

Meer weten over de projectoproep? Bekijk dan alvast de informatie op deze pagina. Ter voorbereiding van de oproep, en om de juiste partners te ontmoeten, kan je ook deelnemen aan een van onze cocreatiesessies!

Veel succes! 

Deel op facebook
Deel op X